„Wszyscy przyjmują założenie, że osoby z zespołem Aspergera należą do spektrum autystycznego... Wspólna cechą zespołu Aspergera i ogólnie autyzmu jest szczególny rodzaj niepowodzenia w komunikacji oraz nieudolność społeczna. Mimo to, spostrzegają one osoby z zespołem Aspergera jako różniące się od innych osób autystycznych, lepiej komunikujące się dzięki bardziej rozwiniętemu językowi i mające większe szanse na udaną adaptację."
Zespół Aspergera
Lorna Wing (Burgoine, Wing 1983) opisała główne kliniczne charakterystyki zespołu Aspergera:
- Brak empatii
- Naiwny, niewłaściwy w danej sytuacji, jednostronny typ interakcji;
- Uboga komunikacja niewerbalna;
- Głębokie zaabsorbowanie pewnymi tematami;
- Niezdarna i źle skoordynowana motoryka i dziwaczna postura
Lorna Wing jako pierwsza użyła pojęcia Zespół Aspergera w artykule opublikowanym w 1981r. Opisała grupę dzieci oraz osób dorosłych mających cechy, które bardzo przypominały profil zdolności i zachowania po raz pierwszy opisane przez wiedeńskiego pediatrę Hansa Aspergera. W latach 90. dominował pogląd, że zespół Aspergera jest pewną odmianą autyzmu. Obecnie zespół ten jest uznany za podgrupę zaburzeń w spektrum autyzmu i ma swoje własne kryteria diagnostyczne. Istnieją także dowody wskazujące na fakt, że jest to zaburzenie znacznie bardziej powszechne niż klasyczny autyzm i może być diagnozowane u dzieci, które nigdy wcześniej nie były uznane za autystyczne
Zaburzenia w kontaktach z innymi ludźmi
- częsty brak umiejętności inicjowania i podtrzymywania rozmowy
- zaburzenia komunikacji, jednostronność komunikacji
- słaba lub nieobecna zdolność do używania lub rozumienia mimiki twarzy, gestów, tonu głosu, pauzy lub języka ciała oraz podtekstów kierowanych przez uczestników rozmowy
- zdecydowanie łatwiejsza komunikacja za pomocą pisma (internetowe sposoby komunikacji)
- możliwe trudności w rozmowach przez telefon
- osłabiona zdolność przestrzegania konwenansu społecznego
- brak zainteresowania zadowalaniem innych ludzi(np. nauczycieli i rodziców) oraz brak reakcji na zwyczajne subtelne tego sygnały
- skrajna szczerość w wyrażaniu swoich myśli
- nieświadomość kompromitacji i nieświadomość tego, że można kogoś urazić poprzez nietaktowne postępowanie
- czarno-białe spostrzeganie rzeczywistości
- słaba zdolność dochowywania tajemnicy
- wierność wobec zaprzyjaźnionych osób oraz wyznawanych zasad
- prawdomówność
- problemy z ekspresją własnych uczuć i emocjiw niewerbalny sposób
- brak umiejętności zabawy tematycznej
Specyficzne zainteresowania
- specyficzne wąskie oraz bardzo wciągające zainteresowania przybierające nieraz formę obsesji
- w niektórych przypadkach skłonności te są rozwijane i mogą pomagać np. w znalezieniu pracy
- bardzo często zainteresowania takie obracają się obecnie wokół komputerów, aparatów i kamer cyfrowych, itp.
Trudności w myśleniu i akceptowaniu zmian
- zamiłowanie do życia w uporządkowanym otoczeniu z ustalonymi schematami;
- problemy w ocenie stopnia ważności wykonywanych czynności oraz w ocenie czasu potrzebnego na jejwykonanie
- silna potrzeba skończenia raz rozpoczętego zadania
- brak spontaniczności w eksplorowaniu nowych sytuacji
Problemy z kontaktem wzrokowym
Zespół Aspergera w różnych okresach życia
Wiek przedszkolny
- zwykle bardzo dobrze radzą sobie w rodzinie
- kłopoty z przystosowaniem się w nowym środowisku – grupie przedszkolnej
- zatracanie się we własnych zainteresowaniach, z tendencją do fiksacji na poszczególnych obiektach lub przedmiotach
- mogą już wystąpić szczególnie dobrze rozwinięte zdolności pamięciowe, włącznie z rozpoznawaniem cyfr i liczb, zapamiętywaniem różnych faktów
Wiek szkolny
- zazwyczaj nie mają kłopotów z nauką (szczególnie przy przedmiotach ich interesujących)
- bardzo wyraźne i ulegające znacznemu nasileniu problemy z przystosowaniem się do środowiska klasowego
- często świetnie rozwinięte zdolności pamięciowe
- pogłębianie własnych zainteresowań
Dorosłość
- już w starszym wieku szkolnym mogą nawiązywać przyjaźnie z rówieśnikami wynikające ze wspólnych zainteresowań (komputer, fantastyka, geografia)
- często kończą studia (medycyna, informatyka, astronomia)
- bardzo często są cenionymi specjalistami w swoich dziedzinach
- często zakładają rodziny
- mogą w swoim środowisku uchodzić za ekscentryków